Даниел Панов и Управителният съвет на НСОРБ обсъдиха финансовите корекции на общините с вицепремиера Томислав Дончев и регионалния министър Лиляна Павлова
Управителният съвет на Националното сдружение на общините в Република България, председателстван от кмета на община Велико Търново, проведе работна среща с вицепремиера Томислав Дончев и регионалния министър Лиляна Павлова. Дискутирани бяха две важни за местните власти теми, като се търсиха работещи решения на проблемите с наложени финансови корекции по европейските проекти и финансирането на ВиК сектора.
Вицепремиерът Дончев подчерта, че предприетите до момента мерки за преодоляване на последиците от финансовите корекции по проекти от програмен период (2007-2013 г.) не са срещнали подкрепа от Европейската комисия. Поради тази причина ще продължи практиката основната тежест за покриването им да остава за сметка на бенефициентите, като за целта ще им бъдат предлагани безлихвени кредити от републиканския бюджет. Само за определени случаи, при които след внимателна преценка се установи, че бенефициентите нямат вина за налагането на корекциите, ще се търсят решения за ползването на държавна подкрепа.
Членовете на УС настояха за възможността НСОРБ да вземе активно участие в подготовката на подзаконовите актове в тази област, по силата на които ще бъдат регламентирани процедурите в настоящия програмен период 2014-2020 г.
По повод предстоящото влизане в сила на Закона за обществените поръчки (ЗОП) от 15 април 2016 г. вицепремиерът обърна внимание, че се разработва допълнителен механизъм за контрол. Той ще отчита наличието на съществени и трайни нарушения на възложители, както в процеса по възлагане, така и при изпълнение на сключените договори по реда на ЗОП. При констатиране на подобен тип нередности, на възложителите ще бъдат налагани наред с финансовите корекции и допълнителни санкции, които ще представляват удръжка от изравнителната субсидия на общините.
Министър Лиляна Павлова се обърна към НСОРБ за съдействие и апелира общините с проекти по ОП „Регионално развитие” 2007-2013 г. възможно най-кратки да представят в Управляващия орган всички необходими документи за верифициране на извършените от тях плащания. Неизпълнението на това условие е основание за непризнаване на разходи и съответно невъзстановяването им общините.
Необходимо е също така да се ускори изпълнението на приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. За целта общините, които все още не са депозирали инвестиционните си програми следва да ги подадат до 31 март. При разработването им те следва стриктно да спазват насоките за кандидатстване. Идентифицирани са пропуски при формулиране на индикаторите, не се спазва задължителното изискване 5 % от финансовия ресурс да се насочи към социална инфраструктура, не се залага финансиране от финансовите инструменти при интервенции, за които това е задължително. Включват се проекти извън интегрираните планове и дейности, които са недопустими. Всичко това отлага одобряването на инвестиционните програми.
Три общини все още не са депозирали описание на междинните си звена и следва да го направят във възможно най-кратък срок, тъй като това възпрепятства акредитацията на Управляващия орган. Тя е необходима, за да може УО да извършва плащания по програмата.
Управителният съвет настоя и да се намери решение за общините от неконсолидираните ВиК области, които без вина ще бъдат лишени от възможността да получат финансиране за инвестиции във ВиК сектора. В тази връзка се постигна договореност, че ще се използва национален механизъм за инвестиционна подкрепа за тези общини, стига да нямат собствени ВиК дружества.
По време на последното си заседание УС на НСОРБ засегна и бюджетната процедура за 2017 г. Едно от предложенията е средствата за общинските администрации и за капиталови разходи да бъдат увеличени с по 10%, като се промени методиката за минимално кадрово осигуряване на общините. За функция „Образование” от НСОРБ предлагат ръст на единните разходи стандарти за детски градини (10%), общообразователни училища (7%), на добавката за подпомагане храненето на децата (18%), на допълващите стандарти за целодневна организация на учебния ден (2%) и за материална база (20%). За функциите „Здравеопазване” и „Социални дейности” позициите са да се повишат субсидиите за здравни кабинети и медиатори, детски ясли и кухни, както и да се насърчават 24-часовите грижи в специализираните институции към социалните услуги. НСОРБ излиза с позиция за 20% ръст на средствата за читалища и 10% за библиотеките, както и унифициране на стандартите за музеите, заедно с увеличаването им с 20%.