В резултат от изпълнението на дейностите по проекта „Въвеждане на комплексно административно обслужване за предоставяне на качествени услуги на гражданите и бизнеса" с Възложител Администрацията на Министерския съвет, е разработена Административна информационна система за комплексно административно обслужване (АИСКАО).
КАКВО Е АИСКАО?
АИСКАО е моделна софтуерна система, която ще подпомогне администрацията при реализиране на основните принципи на комплексно административно обслужване.
Тя е собственост на администрацията на Министерски съвет и се предвижда да бъде предоставяна безвъзмездно на централните и местните власти за подпомагане въвеждането на комплексно административно обслужване.
АИСКАО е изградена на модулен принцип, позволяващ гъвкавост при внедряването в зависимост от текущото състояние в администрациите: информационни системи, процеси, организационна структура. В системата са заложени основните функционалности по организиране и управление на процесите по предоставяне на комплексни административни услуги, като те са съобразени с Базисния модел за комплексно административно обслужване и изискванията на Закона за електронно управление и подзаконовата нормативна уредба.
ЗА КАКВО МОЖЕ ДА БЪДЕ ПОЛЕЗНА АИСКАО НА АДМИНИСТРАЦИИТЕ?
АИСКАО осигурява на администрациите средство, с което да се обезпечи технически въвеждането или оптимизацията на комплексното административно обслужване като се:
- въведе практика за заявяване на услуги по електронен;път, по пощата, а в перспектива и по телефона;
- улесни работата на звената в администрацията като автоматизира документооборота и движението на преписките по услугите;
- въведе ефективна практика на взаимодействие с други администрации с цел автоматизиран служебен обмен на данни, необходими за предоставянето на услугите;въведе възможност за комбиниране на различните канали за достъп до услуга - например услугата се заявява на гише, декларира се желание документът да бъде получен по пощата или да бъде свален от интернет, без да се налага повторно посещение в администрацията. По този начин реално ще могат да бъдат използвани предимствата на информационните технологии, без да бъдат ограничавани гражданите, които нямат електронен подпис;
- съкрати значително сроковете и разходите за предоставяне на услуги.
КАКВО ДАВА АИСКАО НА ГРАЖДАНИТЕ И ФИРМИТЕ?
Чрез АИСКАО администрацията предоставя на гражданите и фирмите, в качеството им на потребители на административни услуги, следните възможности:
- заявяване на административни услуги по различни канали: интернет, на гише, по пощата;
- получаване на резултата от административните услуги: интернет, на гише, по пощата;
- проследяване на статуса на услуга и достъп до официалния раздел на преписката през интернет;
- заявяване на услугата само с минимум документи, без да се налага прилагане на удостоверителни материали, издавани от други администрации;
- по-кратки срокове и по-ниска цена за административно обслужване.
КАКВИ СА ОСНОВНИТЕ ФУНКЦИОНАЛНОСТИ НА АИСКАО?
Публично уеб приложение, достъпно за граждани
Основни функции:
- заявяване на административна услуга, чрез попълване на заявление, подписано с електронен подпис;
- заплащане на услугите по електронен път чрез виртуален POS терминал или сайт за електронно разплащане;
- проследяване статуса на административната услуга;
- подаване на допълнителни документи към заявлението за административна услуга;
- достъп до официалния раздел на преписката и документите, класирани в него.
Приложение за служители от звената за административно обслужване
Основни функции:
- приемане и обработка на заявления за административни услуги, получени през публичното уеб приложение, по пощата или на гише;
- проверка за редовност на заявленията за административни услуги;
- автоматизиран процес на движение на преписките;
- контрол на изпълнението на етапите на административните услуги;
- извличане или подаване на данни от вътрешни специализирани системи на администрацията;
- извличане или подаване на данни от регистри на централната администрация;
- обмен на електронни документи през ЕСОЕД;
- изготвяне на резултата от услугата.
Приложение за администриране и подсистема за сигурност:
Основни функции:
- управление на ведомствените номенклатури;
- поддържане на регистри и документи;
- конфигуриране на процесите по предоставяне на административните услуги: етапи, задачи, отговорници, последователност на изпълнение;
- конфигуриране на връзките с външни системи: формат на съобщенията, трансформации на данните;
- управление на потребители и роли;
- наблюдение и ежедневно обслужване чрез системни журнали.
Модули за интеграция с външни системи.
В модулите за интеграция се конфигурират интерфейсите за обмен на данни с:
- бекофис системи на администрацията: регистри, специализирани информационни системи и др.;
- автоматизираната среда за обмен на данни с регистрите на централната администрация;
- ЕСОЕД.
КАКВО ТРЯБВА ДА НАПРАВИ ЕДНА АДМИНИСТРАЦИЯ, ЗА ДА ВНЕДРИ АИСКАО?
За да внедри АИСКАО, една администрация трябва да:
- получи инсталационния пакет на системата от администрацията на Министерски съвет;
- осигури необходимата инфраструктура за внедряването: сървъри, дисково пространство, лицензи за базов и системен софтуер, мрежова свързаност, работни места;
- определи услугите за реализация и да направи при необходимост препроектиране и усъвършенстване на работните процеси, така че да покрият принципите на КАО;
- направи необходимите промени във вътрешните правила и нормативната уредба, регламентиращи предоставянето на услугите;
- конфигурира процесите на услугите в АИСКАО;
- реализира необходимите интеграции на АИСКАО със съществуващи информационни системи в администрацията и външни регистри;
- проведе обучение на служителите, ангажирани с предоставянето на услугите и експлоатацията на АИСКАО.
Административна информационна система за комплексно административно обслужване
Бенефициент: Администрация на Министерския съвет
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Договор № КБ 11-31-2/ 13.10.2011г.
www.opac.government.bg