Община Велико Търново на второ място в страната по показател „Местна система за почтеност”
В годишният доклад на авторитетната международна организация, изследваща прозрачността и борбата с корупцията Община Велико Търново получава изключително висока оценка в раздел „Местна система за почтеност - Индекс 2015“.
Изследването е комплексно и включва оценка за работата на девет ключови за местната общност сфери: кмет, общински съвет, общинска администрация, политическите партии, съдът, полицията, бизнесът, медиите и структурите на гражданското общество.
По критерий „Местна система за почтеност – Индекс 2015 Велико Търново е класирана на второ място, а резултатите са следните:
Бургас-4.78, Велико Търново-4.25, Габрово-4.19, София-4.11, Русе-4.00, Плевен-3.94, Разград-3.92, Ловеч-3.92, Стара Загора-3.89, Пазарджик-3.83, Монтана-3.78, Кюстендил-3.75, Ямбол-3.72, Благоевград-3.72, Сливен-3.58, Силистра-3.56, Пловдив-3.56, Добрич-3.53, Шумен-3.53, Кърджали-3.50, Враца-3.50, Смолян-3.47, Хасково-3.4, Търговище-3.44, Перник-3.33, Видин-3.25, Варна-2.25.
Според доклада „Велико Търново е сред общините, които имат създадена добра инфраструктура за развитие на устойчива местна система за почтеност. Основен принос за това имат кметската институция, общинският съвет, местната администрация, както и ефективната работа на областния обществен съвет за противодействия на корупцията и на районната прокуратура в града. Добър капацитет за принос към развитието на средата на почтеност регистрират и местните политически формации и активните граждански организации. Местните бизнес организации в най-голяма степен са длъжници по отношение подкрепата на местни инициативи за почтеност. Местните медии следва да развият практиките си на прозрачност и почтеност. Съдилищата в града са изправени пред предизвикателството да подобрят срочността в правораздаването“.
Общински съвет Община Велико Търново
Общо: 4.25 Капацитет 5.00
Независимост на общинския съвет 5.00
Роля - 4.17
Надзор върху на местната изпълнителна власт - 4.67
Общинските съветници участват в обсъждането на проектобюджета на общината 4.00
Общинските съветници получават информация (справки, доклади и отчети) относно резултатите от извършени действия на местната изпълнителна власт - 5.00
Общинските съветници осъществяват контрол върху ефективността на управлението на общинската собственост, в т.ч. и общинските фирми - 5.00
Прозрачност в работата на общинския съвет - 4.25
Правилникът за работата на ОбС осигурява възможност за присъствие на заседанията на ОбС и неговите комисии на граждани и НПО 5.00
През последната година на заседанията на ОбС и неговите комисии са присъствали граждани и представители на НПО - 4.00
На сайта на общината се публикува своевременна информация относно предстоящи заседания на ОбС и неговите комисии (дневен ред, проект на решения) 4.00
На сайта на общината се публикуват протоколи от заседанията, решения на ОбС, стратегически документи, доклади 4.00
Съществува практика за участие на граждани и представители на НПО при отчитане и оценка на резултатите от изпълнение на решения на ОбС 4.00
Съществува установен ред за разглеждане на оплаквания и предложения, постъпили от граждани относно работата на общинските съветници 3.00
Оценките и предложенията на гражданите се вземат предвид при планирането на бъдещата дейност - 4.00
Своевременно се публикува информация за предстоящи обществени обсъждания (поне в 3-дневен срок преди това - 4.00